اخیرا طی اطلاعیه ای در شهر گجرات اعلام شد که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با افرادی که از کشورهای خارجی بویژه ایتالیا و اسپانیا به کشور پاکستان آمده اند؛ دست داده نشود و از آنها فاصله گرفته شود و دیگر اینکه مردم از افرادی که مراسم جماعت تبلیغی از رائیوند لاهور نیز به روستاها برگشته بودند، فاصله بگیرند.

اخیرا طی اطلاعیه ای در شهر گجرات اعلام شد که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با افرادی که از کشورهای خارجی بویژه ایتالیا و اسپانیا به کشور پاکستان آمده اند؛ دست داده نشود و از آنها فاصله گرفته شود و دیگر اینکه مردم از افرادی که مراسم جماعت تبلیغی از رائیوند لاهور نیز به روستاها برگشته بودند، فاصله بگیرند. شهر گجرات دارای بیشترین آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا پس از شهر لاهور می باشد و تعداد زیادی از این افراد به کشورهای خارجی تردد می کنند.

اجتماعی تبلیغی یا اجتماع تبلیغی رایوند (رایوند روستایی در ۲۵ کیلومتری لاهور در ایالت پنجاب پاکستان است) ، هر ساله در ماه های مارس و اکتبر میلادی در منطقه ای در نزدیکی شهر لاهور و به همین نام برگزار می گردد و یکی از بزرگترین تجمعات مذهبی جهان به شمار می رود. در این اجتماع هزاران نفر از شهرهای مختلف پاکستان و حتی از کشورهای مختلفی چون ایران، هند، بنگلادش، آمریکا، انگلیس، کانادا، عربستان و برخی کشورهای آفریقایی شرکت می کنند.

         کلمه تبلیغ به معنی رساندن پیام از طریق دعوت است. جماعت تبلیغی از اهل سنت دیوبندی حنفی هستند که به تبلیغ با سفر به نقاط دور افتاده اعتقاد دارند. جنبش فکری جماعت تبلیغی در سال ۱۹۲۶ توسط «مولانا محمد الیاس کاندهلوی» (۱۹۴۴- ۱۸۸۶) در هند بنیاد گذارده شد. مولانا محمد الیاس، تمامی مشکلات مسلمانان در این عصر را در فاصله گرفتن از دین می دانست و یقین داشت که باید با تمام قدرت، مردم را به دینداری دعوت نمود  تا جامعه ای دینی تشکیل شود.

افراد جماعت تبلیغی با کوله پشتی های بزرگ، کلاه های سفید بر سر و تسبیح به دست گرفته از دور شناسایی می شوند. در ماه گذشته ( مارس ۲۰۲۰ میلادی ) و این بار نیز اعضای این گروه بزرگ برای کار تبلیغ در شهرها و روستاهای مختلف کشور پاکستان تجمع کرده اند؛ ولی این بار به همراه خود بسیاری از نگرانی ها را هم همراه آورده اند.

تمامی افراد این گروه در دومین هفته ماه مارس در بزرگترین اجتماع کشور یعنی در منطقه رائیوند لاهور نیز حاضر بودند. پس از اتمام اعتکاف جماعت تبلیغی به مناطق مختلف کشور سفر کرده اند. این گروه از افراد هنگامی که پس از شرکت در این اجتماع به خانه های خود برگشته و به زندگی و امور خود مشغول شدند، وضعیت به کلی تغییر کرده و بر سرعت گسترش ویروس کرونا افزوده شده بود و در تمامی کشور  وضعیت مقررات تعطیلی اعلام شده بود.

          دولت ایالت پنجاب مرکز جماعت تبلیغی رائیوند را به صورت کلی تعطیل و مرکز را قرنطینه نموده است. هزاران نفری که در این اجتماع حضور داشتند، از بین آنها تعداد ۵۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و در این بین تعداد ۲۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا بودند. ذوالفقار حمید رئیس پلیس لاهور گفت: در این اجتماع تبلیغی بیش از دویست هزار نفر وجود داشتند و اکنون نیز بیش از ۲ الی ۳ هزار نفر وجود دارند که از بین آنها تعداد ۶۰۰ نفر از کشورهای خارجی و مخصوصا کشورهای اروپایی به پاکستان آمده بودند.

دانش افضل معاون فرماندار شهر لاهور گفت: اکنون برای قرنطینه ما افراد موجود در مرکز رائیوند را در مکان های مختلف توزیع کرده و در ساختمانهای مختلف قرار داده ایم. بعضی از این افراد را در ساختمانی بیرون از مرکز تبلیغی و همچنین برخی را در منطقه "کالا شاه کاکو" منتقل کرده ایم. اکنون ما در حال جدا کردن این افراد هستیم و افرادی که علائمی از این بیماری دارند، مورد تست قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه قبل از این که ما این مرکز را مورد بررسی و قرنطینه کنیم، جمع کثیری از این افراد به مناطق تبلیغی خود برگشته اند. ما اطلاعات تمامی این افراد که به مناطق خود برگشته اند را از مسئولین انتظامی مرکز جماعت تبلیغی رائیوند دریافت نموده و برای شناسایی این افراد لیست را به مامورین آن شهر ارسال نموده ایم. علاوه بر این ما طی اعلامیه ای نیز در اخبار و شبکه های خبری نیز اعلام نموده ایم که این افراد در هر جایی که هستند خود را مکان های خود قرنطینه کنند و از ملاقات با دیگر افراد مخصوصا با اعضای خانواده های خود نیز خودداری کنند.

          در خلال این جریانات قرنطینه، برخی از رهبران احزاب مذهبی قرنطینه جماعت تبلیغی را مورد اعتراض و نکوهش شدید قرار داده و شکایت کرده اند که مسئولین، افراد شرکت کننده در این جماعت تبلیغی را دستگیر نموده و چون یک مجرم با آنان رفتار می شود.

          همچنین علامه طاهر اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان طی صدور اعلامیه ای گفت: ما این آزار و اذیت بر شرکت کنندگان جماعت های تبلیغی را برنامه ای منظم علیه آنها می شماریم و این اقدام را به شدت محکوم می کنیم. اجتماع تبلیغی رائیوند در زمانی بود که دولت مقررات تعطیلی را اعلام نکرده بود و در کشور مسابقات کریکت نیز در حال برگزاری بود. ولی هنگامی که دولت مقررات تعطیلی را اعلام نمود ما نیز این اجتماع تبلیغی را فورا تعطیل نمودیم. افرادی که از قبل آمده بودند به گفته خود دولت برای مدت ۱۴ روز در همان جا ماندند.

        مولانا حافظ فضل الرحیم اشرفی رئیس جامعه اشرفیه لاهور، مولانا قاری ارشد عبید، مولانا محمد اکرم کاشمیری، پرفسور مولانا محمد یوسف خان، حافظ اسعد عبید، حافظ اجود عبید و دیگر علما طی بیانیه ای مشترک گفتند: رفتار ناشایسته مسئولین دولت با افراد جماعت های تبلیغی بسیار اندهگین و قابل محکوم است. دولت نباید آنان را این چنین تحقیر کند و با آنان رفتاری چون مجرم برخورد کند.

مولانا فضل الرحمن رئیس جمعیت علمای اسلام تبلیغات سو علیه گروه تبلیغی را محکوم کرده و گفت بر اساس یک تفکر ویژه گروه تبلیغی عامل شیوع ویروس کرونا قرار داده‌شده و اعضای این گروه مورد خشونت قرار می‌گیرند که قابل نکوهش است. ملت می‌خواهد بداند که برای راضی کردن چه کسی این تلاش ناکام انجام داده می‌شود، ما می‌خواهیم برای این حکومت به قول گفتنی تصریح کنیم که گروه تبلیغی را بی‌یار و یاور تصور نکند. مولانا فضل الرحمن در گفتگو با رهبران حزب گفت زمانی که کشور شدیداً به وحدت نیاز دارد، در همان زمان فرقه‌گرایی و هرج‌ومرج گسترش داده می‌شود. گروه تبلیغی یک گروه منظم و صلح‌آمیز است و هیچ‌گونه ظلم و خشونت علیه آن تحمل نخواهد شد.

            متذکر می شود که با توجه به حضور موثر و گسترده اعضای این گروه در لایه های حاکمیتی پاکستان، انتظار نمی رود که دولت اقدام مهمی در مهار و کنترل شیوع دهندگان بیماری کرونا توسط آنان انجام دهد. اما لازم است که نهادهای مرتبط کشورمان نسبت به تولید محتوای هماهنگ جهت خنثی کردن هجمه رسانه های معاند وهابی در فرافکنی شیوع بیماری کرونا در پاکستان توسط زائران شیعه و سنی از مبدا ایران و عراق اقدام نمایند. (در این خصوص سخنرانی مولوی عبدالحمید نیز در پاکستان در شبکه های اجتماعی منتشر شد. وی نیز در سخنرانی اش به انتشار کرونا در پاکستان از مبدا ایران تاکید و ابرام داشت).

دولت پاکستان نسبت به تعطیلی این اجتماع در کراچی نیز اقدام نموده است.

۱۹ فروردین ۱۳۹۹

کد خبر 1128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =